Støtteordninger for virksomheter som er økonomisk rammet av koronaviruset
Den norske stat har vedtatt tiltak og støtteordninger som sikrer enorme summer til næringslivet. Vi har sett nærmere på to av de viktigste støtteordningene som er vedtatt og vil her gjennomgå de mest sentrale vilkårene for disse ordningene.
Ordningene signaliserer at «pengene er der og at det er bare å søke». Fullt så enkelt er det dessverre ikke. Det er viktig å gjøre seg kjent med kravene for de aktuelle ordningene. Søknadsprosessen krever et forarbeid som bør utføres av ledelsen og i samråd med kompetente rådgivere. Vi i Berngaard bistår nå små og mellomstore bedrifter i søknadsprosessene.
Tilskuddsordning for virksomheter med stort omsetningsfall
Stortinget har vedtatt lov om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall, med tilhørende presiserende forskrift.
De sentrale hensynene bak loven er å ivareta arbeidsplasser og hindre et ras av konkurser i levedyktige virksomheter. Disse hensynene gjenspeiles i vilkårene som må være oppfylt for å få støtte.
Omfattes ditt selskap av ordningen?
Strukturelle forhold
Ordningen omfatter foretak som var registrert i foretaksregisteret per 1. mars 2020, og som er skattepliktig til Norge. Selskapet må utøve lovlig virksomhet (og ellers ha de tillatelser, godkjenninger eller bevillinger som kreves for driften) og kunne dokumentere sin fullstendige eierstruktur.
Ansatte i selskapet
Det er et absolutt vilkår at selskapet har ansatte. Dette innebærer at selskapet må være registrert i arbeidsgiverregisteret og hatt minst én ansatt registrert i arbeidstakerregisteret per 1. mars. I tillegg er det et krav at minst én ansatt har fått utbetalt lønn i februar eller mars måned.
Stort omsetningsfall i mars til mai 2020
Selskapet må ha hatt et «stort omsetningsfall» i perioden mars til mai 2020. Det er et krav at omsetningsfallet har vært på minimum 30 % sammenliknet med samme måned året før. For mars er kravet 20 %. Også leieinntekter fra fast eiendom anses som omsetning.
Omsetningsfallet skal settes til den prosentvise forskjellen mellom foretakets beregnede normalomsetning i mars 2020 og faktisk omsetning i mars 2020. Beregnet normalomsetning i mars 2020 settes til omsetning i mars 2019, justert med foretakets prosentvise endring i omsetning fra perioden januar og februar 2019 til januar og februar 2020. Tilsvarende beregningsmetode gjelder for etterfølgende kalendermåneder.
Dersom selskapet ikke har 2019-tall å sammenlikne med, skal det benyttes gjennomsnittlig månedlig omsetning av januar og februar 2020 som grunnlag for beregningen.
Øvrige vilkår
Skatter, avgifter og forskuddstrekk forfalt før 29. februar 2020 må være betalt og skattemelding og årsregnskap for 2018 må være levert (hvis foretaket ble etablert i 2018 eller tidligere)
Tilskuddsmottaker må ha bankkontonummer som fremgår av bankenes felles konto- og adresseregister
Selskapet kan ikke være under konkursbehandling
Selskapet må ikke være registrert i foretaksregisteret under avvikling
Selskapet kan ikke ha vært insolvent før koronautbruddet
Det kan ikke eksistere tvangsgrunnlag eller avtale som gir særskilt dekningsrett i utbetalt tilskudd til selskapet
Person med ledende roller tilknyttet foretaket kan ikke være ilagt konkurskarantene.
Søknadsprosessen
Fristen for å søke kompensasjon er 30. juni 2020, men søknad kan tidligst sendes inn etter utløpet av den måneden tilskuddet skal dekke.
1) Elektronisk søknadsskjema på kompensasjonsordning.no
Søknad innleveres elektronisk på kompensasjonsordning.no, og det må søkes for hver enkelt måned. Det må godtgjøres at vilkårene for å få støtte er oppfylt for hver måned.
2) Bekreftelse fra søker
Søker må bekrefte å ha satt seg inn i regelverket, at søker oppfyller vilkårene for å få støtte, samt at avgitte opplysninger er korrekte. Opplysningene må kunne dokumenteres i ettertid.
3) Vurdering av søknaden
Skatteetaten behandler de fleste søknader automatisk. Ved behov for manuell behandling, kan det ta opptil tre uker å få svar.
Hvor mye kan selskapet få?
Ordningen dekker kun «faste unngåelige kostnader». Dette er kostnader som løper selv om virksomheten opplever omsetningssvikt og som kan føres på spesifikke poster i næringsoppgaven, som husleie, elektrisitet, vann og avløp, forsikringer, leie av utstyr og transportmidler og påløpte rentekostnader fratrukket renteinntekter. Spørsmålene om periodisering volder mye praktisk hodebry.
Tilskuddets størrelse beregnes slik for virksomheter som ikke er pålagt å stenge:
Omsetningsfall i prosent * (faste uunngåelige kostnader – 10 000) * 0,8
Fra april måned vil egenandelen reduseres til kr. 5 000, noe som gjør at enda flere virksomheter faller innunder ordningen. For virksomheter som er pålagt å stenge er justeringsfaktoren i formelen over 0,9, og egenandelen kr. 0.
Merk at et foretak anses å være stengt av staten først når minst 50 % av foretakets omsetning i januar og februar 2020 kom fra virksomhet som nevnt i forskrift om smitteverntiltak mv. ved koronautbruddet.
Det utbetales uansett ikke tilskudd under NOK 5 000.
For et selskap med et omsetningsfall på 50 %, med NOK 100 000 i faste uunngåelige månedlige kostnader, som ikke er pålagt å stenge av myndighetene, blir regnestykket slik for mars måned: 0,5* (100 000 – 10 000) * 0,8 = 36 000.
Vi anbefaler å søke bistand hos selskapets regnskapsfører eller revisor for beregningen av omsetningsfallet og de faste unngåelige kostnadene.
Særlig om leieforhold
Et hett tema den siste tiden har vært hvorvidt leietakere kan fritas fra sin forpliktelse til å betale leie som følge av koronasituasjonen og landets «lock down». I de fleste tilfeller vil det ikke være grunnlag for slikt fritak, men dersom utleier likevel gir avslag i leien, vil dette få betydning for beregningen av kompensasjon til både leietaker og utleier.
For utleier som har gitt avslag i leien, vil dette innvirke på beregningen av omsetningsfallet og på størrelsen av tilskuddet. For leietaker vil de faste uunngåelige kostnadene reduseres tilsvarende avslaget i leie. Hvis vi benytter tilsvarende regneeksempel som overfor som utgangspunkt, får vi følgende resultat: 0,5 * (100 000 – 20 000 – 10 000) * 0,8 = 28 000.
Både utleier og leietaker bør være obs på eventuelt tilbakebetalingskrav dersom det inngås avtale om redusert leie etter at det er søkt om kompensasjon. Nye avtaler mellom leietaker og utleier må hensynta forutsetningene for søknad og innvilget kompensasjon.
Lånegarantiordning for selskaper med akutt likviditetsmangel
Gjennom ordning for statlig lånegaranti regulert i lov og forskrift, kan bedrifter som har et akutt likviditetsbehov, søke om lån i norske banker. Målet er å gi bedrifter tilgang til kapital på en enkel og effektiv måte, for å sikre videre drift.
Foreløpig gjelder ordningen frem til 1. juni 2020 og lånet må være innvilget før utløpet av ordningen.
Søknadsprosessen
1) Utfylling av søknadsskjema
Bankene har egne søknadsskjemaer hvor det blant annet må redegjøres for:
Ønsket lånebeløp
Formålet med lånet
Omsetning i 2019
Forventet reduksjon av omsetning
Tiltak for å redusere løpende kostnader
Likviditetsreserver
Planlagt innskudd av kapital
Utbetaling av utbytte
2) Søknaden sendes til ønsket finansinstitusjon
Søknaden sendes til ønsket finansinstitusjon som har tillatelse til å drive finansieringsvirksomhet i Norge. Det kan også søkes om lån hos flere finansinstitusjoner, men dette må opplyses for de finansinstitusjonene søknad inngis til.
3) Vurdering av søknaden
Finansinstitusjonen vurderer om vilkårene er oppfylt og avgjør om lån skal innvilges. Enkelte av vilkårene gir rom for skjønn. Ved tvil vil banken ha rett til å avvise søknaden. Det er derfor av vesentlig betydning at søker gir tilstrekkelig og korrekt informasjon.
Det vil være en risiko for at krav om dekning under garantien blir avslått. Bankene har derfor ansvar for at lån ytes på riktig grunnlag.
Hvilke krav stilles til virksomhetens økonomiske situasjon?
Akutt likviditetsmangel som følge av koronasituasjonen
Selskapet må stå ovenfor en «akutt likviditetsmangel» som en direkte eller indirekte følge av koronasituasjonen. Dette vil være tilfelle der virksomheten ikke er i stand til å betale løpende utgifter for å sikre videre drift.
Det må anses som sannsynlig at bedriften ellers ikke ville hatt tilgang til lån fra finansforetak til dekning av utgifter og investeringer som er nødvendige for å sikre videre drift i lånets løpetid.
Hvorvidt bedriften er i stand til å betale ut utbytte, sier noe om selskapets økonomiske situasjon og hvor «akutt» likviditetsmangelen faktisk er. Beslutninger om utbytte vil således kunne innvirke på om lån innvilges.
Videre må det sannsynliggjøres at koronaviruset er årsaken til likviditetsmangelen.
Lønnsomhet under normale markedsforhold og ingen økonomiske vanskeligheter per 31. desember 2019
Det er et vilkår at virksomheten ville vært «lønnsom under normale markedsforhold». Dette beror på en konkret vurdering av bedriften innenfor det aktuelle næringsområdet.
Virksomheten kan heller ikke ha vært i «økonomiske vanskeligheter» per 31. desember 2019. Dersom en av følgende forhold inntreffer, foreligger økonomiske vanskeligheter som utelukker støtte etter garantiordningen:
a) for foretak med begrenset ansvar er mer enn halve aksjekapitalen eller tilsvarende tapt på grunn av akkumulerte tap,
b) for foretak der minst én deltaker har ubegrenset ansvar for foretaksgjelden, er mer enn halvparten av den bokførte kapitalen tapt som følge av akkumulerte tap,
c) foretaket er konkurs etter konkursloven eller foretaket oppfyller vilkårene for å bli begjært konkurs av dets kreditorer, eller
d) foretaket har mottatt krisestøtte og ikke ennå tilbakebetalt lånet eller innfridd garantien, eller foretaket har mottatt omstruktureringsstøtte og er fremdeles underlagt en omstruktureringsplan.
Selv om hendelsene i bokstav a og b er inntruffet, vil det for selskaper som har eksistert i mindre enn tre år, likevel ikke anses å foreligge økonomiske vanskeligheter.
Tilbakebetalingsevne i løpet av tre år
Endelig er det et krav at selskapet kan tilbakebetale lånet i løpet av tre år fra lånet innvilges. Selskapet vil kunne bli bedt om å fremlegge et likviditetsbudsjett for de neste seks til 18 månedene, slik at banken kan vurdere tilbakebetalingsevnen.
Hvor mye kan innvilges i lån og til hvilket formål?
Lånet skal benyttes til å dekke løpende utgifter som er nødvendige for fortsatt lønnsom drift, eksempelvis eksisterende gjeld. Nødvendige investeringer aksepteres også.
Låntaker skal avgi erklæring om at lån under ordningen ikke skal brukes til førtidig innfrielse eller nedregulering av eksisterende gjeld hos andre finansforetak.
Lånet skal ikke utgjøre mer enn to ganger bedriftens lønnskostnader i 2019, inkludert sosiale kostnader og kostnader til innleid personell, eller mer enn 25 % av omsetningen.
Ved «særlige begrunnede tilfeller» som er basert på en tallfestet plan for bedriftens likviditetsbudsjett, kan lånet likevel være høyere dersom det er nødvendig for å dekke bedriftens likviditetsbehov de neste 18 måneder.
For bedrifter som er etablert 1. januar 2019, skal lånet ikke overstige anslåtte lønnskostnader i de to første driftsårene.
***
For mange små og mellomstore bedrifter vil statens støtteordninger være en absolutt nødvendighet for videre drift, spesielt for de virksomhetene som er pålagt å stenge og der driften har stoppet helt opp. Dessverre vil oppstartsbedrifter uten omsetning og/eller med et negativt driftsresultat i 2019, falle utenfor begge de ordningene vi her har gjennomgått.
For de mest sårbare virksomhetene, finnes det ikke ordninger som finansierer løpende driftskostnader. Det er innvilget egne krisepakker til Innovasjon Norge, Investinor og Forskningsrådet, som skal deles ut til gründervirksomheter. Disse foretakene tilbyr lån og tilskudd på deres egne vilkår. Virksomheter som ikke oppfyller vilkårene til støtte, er nødt til å ta andre grep og se etter andre muligheter.
Ta kontakt med våre advokater dersom du har spørsmål om støtteordninger knyttet til din virksomhet. Vi bistår daglig små og mellomstore bedrifter i en vanskelig tid.
Marte Sofie Hatling
Kine Normann
Inger Roll-Matthiesen
FORFATTERE