Regjeringen fremmer forslag om ny lov om rekonstruksjon
- forslaget kan hjelpe bedrifter gjennom vanskelighetene i kjølvannet av koronaviruset og forhindre unødvendige konkurser
Regjeringen fremmet 15. april 2020 forslag til en ny midlertidig lov om rekonstruksjon. Hensikten er å avhjelpe virksomheters økonomiske problemer som følge av utbrudd av covid-19 (Prop. 75 L (2019–2020). Den nye loven skal erstatte dagens regler om gjeldsforhandlinger i konkursloven.
Hovedformålet med lovforslaget er å redusere risikoen for unødige konkurser i levedyktige virksomheter som er rammet av en akutt svikt i inntektene. Effektive rekonstruksjonsregler kan bidra til at bedrifter som under normale omstendigheter er lønnsomme, faktisk reddes og at arbeidsplasser og verdier sikres. Bakgrunnen for forslaget er at dagens regler om gjeldsforhandlinger ikke har fungert etter intensjonen og har i liten grad blitt benyttet. Det gjør reglene lite egnet i den situasjon store deler av norsk næringsliv er i eller kan risikere å komme i, de neste månedene.
De mest nyskapende endringene er:
Rekonstruksjonsforhandlinger kan åpnes før illikviditet inntrer og dermed «før kassen er tom».
Rekonstruksjonsperioden kan finansieres med ny pantesikkerhet som får prioritet foran eksisterende pant (superprioritet).
Kravet til minstedividende på 25 % ved tvangsakkord fjernes.
Utvidet adgang til konvertering av gjeld til egenkapital med simpelt flertallskrav i generalforsamlingen.
Kravet til likebehandling av kreditorene ved frivillig gjeldsforhandling opphører.
Tvangsakkord kan vedtas med simpelt flertall.
Slik vi i Advokatfirmaet Berngaard ser det, er forslaget godt begrunnet og for norsk næringslivs skyld håper vi forslaget blir raskt vedtatt. Det er viktig at virksomheter som nå ser at likviditeten er eller vil komme under press i kjølvannet av korona-viruset, gjør seg kjent med og tar i bruk de nye reglene når de kommer.
Dette kan sikre at ellers levedyktige virksomheter unngår konkurs og i stedet kommer ut «på andre siden» med redusert gjeld, styrket balanse og derved vesentlig bedre muligheter for å fortsette virksomheten. Åpning av rekonstruksjonsforhandlinger vil også gi virksomheten beskyttelse mot konkursåpning. Det viktigste for en vellykket rekonstruksjon vil være at virksomhetene iverksetter prosessen tidsnok og før kassen er tom.
Hovedinnholdet i lovutkastet og kort gjennomgang av gangen i en rekonstruksjon:
1. Endret terminologi
Lovforslaget inneholder begrepsmessige endringer, først og fremst ved at begrepene «rekonstruksjon» og «rekonstruksjonsforhandling» erstatter ordet «gjeldsforhandling», som brukes i konkursloven. Formålet med en ny terminologi er å understreke at det er tale om en nødvendig omlegging av virksomheten og måten den drives på, hvor en sanering av gjelden bare er en del av løsningen.
2. Hvem kan åpne rekonstruksjonsforhandlinger?
Det vanligste vil være at skyldner selv begjærer åpning av rekonstruksjonsforhandlinger, men også en kreditor kan fremsette forslag om dette. Ved begjæring fra en kreditor kan skyldner motsette seg at det åpnes rekonstruksjon.
3. Når kan det fremsettes begjæring om rekonstruksjonsforhandlinger?
Etter forslaget skal det være tilstrekkelig for å åpne rekonstruksjonsforhandling etter begjæring fra skyldneren, at skyldneren «har eller i overskuelig fremtid vil få alvorlige økonomiske problemer».
Forslaget legger til rette for at det kan åpnes rekonstruksjonsforhandling på et tidspunkt hvor skyldneren fortsatt har likvide midler. For en kreditor vil vilkåret for å begjære rekonstruksjonsforhandling være strengere. Kreditoren må etter forslaget sannsynliggjøre at skyldneren ikke kan oppfylle sine forpliktelser etter hvert som de forfaller.
4. Hvordan kan rekonstruksjonsforhandlinger avsluttes?
I motsetning til dagens regler om gjeldsforhandlinger, som bare kan avsluttes gjennom at det oppnås en vellykket gjeldsforhandling (frivillig eller tvungen) eller ved konkurs, vil skyldner etter de nye reglene få avsluttet en rekonstruksjonsforhandling uten at konkurs åpnes, dersom det kan godtgjøres at virksomheten er solvent. Dersom solvens ikke kan godtgjøres, vil alternativet til en vellykket rekonstruksjon være åpning av konkurs.
5. Kravene til innholdet i begjæringen
Lovforslaget stiller krav om at en begjæring om åpning av rekonstruksjon er gjennomarbeidet og at det vedlegges tilstrekkelig dokumentasjon for virksomhetens finansielle forhold. Loven krever bla. at det skal gis en:
En kort redegjørelse for de økonomiske problemene, deriblant om forpliktelsene kan oppfylles etter hvert som de forfaller.
En kort redegjørelse for hvordan rekonstruksjonen skal gjennomføres.
En skisse til hvordan gjelden tenkes ordnet, herunder om kommunikasjonen med fordringshaverne om den tiltenkte løsningen.
En redegjørelse for hvordan driften av virksomheten under rekonstruksjonsforhandlingen skal finansieres.
En oversikt over skyldnerens eiendeler og gjeld, med angivelse av de sikkerheter som hefter for gjelden. Har en fordringshaver panterett eller annen tilsvarende sikkerhetsrett i skyldnerens eiendeler, må tidspunktet for gjeldens og sikkerhetens stiftelse oppgis.
En redegjørelse for hvordan registrering og dokumentasjon av regnskapsopplysninger er innrettet.
Skyldner trenger ikke lenger å ta stilling til om begjæringen skal gjelde frivillig gjeldsforhandling eller tvangsakkord allerede når begjæringen utformes og oversendes tingretten. Dette avgjøres ved utformingen av det endelige forslaget og vedtakelsen.
6. Virkningene av at retten åpner rekonstruksjonsforhandlinger – rådighet og konkursbeskyttelse
Skyldneren beholder sin rådighet over virksomheten, men underlegges enkelte begrensninger ift. opptak av lån, salg av eiendeler mv.
Retten oppnevner en rekonstruktør (en advokat), som sammen med et kreditorutvalg skal bistå og føre tilsyn med skyldneren under forhandlingen om rekonstruksjon og samtidig ivareta fordringshavernes felles interesser.
Under rekonstruksjon er det begrensninger i kreditorenes mulighet til å åpne konkurs eller ta utlegg og gjennomføre tvangsdekning. Forslag om rekonstruksjon kan fremsettes helt frem til retten har avsagt kjennelse om konkursåpning, med den virkning at konkursåpning utsettes.
7. Finansiering i rekonstruksjonsperioden
En viktig del av forslaget er at rekonstruksjon kan åpnes før virksomheten er illikvid, og dermed fortsatt har likvider igjen til å kunne finansiere rekonstruksjonsperioden (både løpende drift og kostnadene til rekonstruksjonsutvalget).
Videre er det fremmet forslag om å innføre regler om etablering av pantesikkerhet for lån til fortsatt drift i rekonstruksjonsperioden og finansiering av rekonstruksjonsforhandlingen i driftstilbehør, varelager og utestående fordringer med såkalt «superprioritet» foran eksisterende panthavere. Slik finansiering skal sikres ved legalpant innenfor tilsvarende rammer som gjelder etter reglene i panteloven § 6-4 om legalpant for nødvendige boomkostninger under konkursbehandling.
8. Hva rekonstruksjonsforslaget kan gå ut på
Både en frivillig rekonstruksjon og en tvangsakkord kan blant annet gå ut på:
Betalingsutsettelse (frivillig moratorium).
Prosentvis reduksjon av gjelden (frivillig akkord).
At gjelden helt eller delvis omgjøres til egenkapital (frivillig akkord ved konvertering).
Overdragelse av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler til ny eier, uten at skyldnerens virksomhet blir likvidert (rekonstruksjonsoverdragelse).
Overdragelse og avvikling av hele eller deler av skyldnerens virksomhet og eiendeler mot at skyldneren blir frigjort for den delen av gjelden som ikke dekkes ved likvidasjonen (frivillig likvidasjonsakkord).
En kombinasjon av disse ordninger, og eventuelt i kombinasjon med andre tiltak.
Kravet til likebehandling av kreditorene ved frivillig rekonstruksjon er foreslått fjernet, men forslaget må ses i sammenheng med at et forslag til frivillig rekonstruksjon ikke vil bli vedtatt hvis en av kreditorene som omfattes av det, ikke godtar forslaget. Ved tvangsakkord foreslår departementet å oppheve det gjeldende kravet til minimumsdividende på 25 %.
En interessant nyvinning er forslaget til en hjemmel i forskrift for å gjøre midlertidig unntak fra det offentliges fortrinnsrett til krav på skatt og merverdiavgift mv., også dette for å avhjelpe negative konsekvenser som følge av utbruddet av covid-19. Det blir spennende å se om dette forslaget følges opp da det offentliges fortrinnsrett ofte har vært årsaken til at gjeldsforhandlinger ikke har lykkes.
9. Flertallskrav for vedtakelse
For frivillig rekonstruksjon foreslås det å beholde et krav om enstemmighet, som ved frivillig gjeldsordning etter gjeldende rett, men med en forenklet prosedyre for vedtakelse.
For tvangsakkord foreslås det å erstatte de gjeldende kravene om kvalifisert flertall med et krav om simpelt flertall. Retten kan også nekte å stadfeste et rekonstruksjonsforslag med tvangsakkord dersom det vil virke støtende å stadfeste det eller retten finner at forslaget ikke er rimelig og rettferdig overfor kreditorene.
10. Utvidet adgang til konvertering av gjeld til egenkapital
Det er foreslått at selskapets generalforsamling skal kunne treffe en beslutning om konvertering av gjeld til egenkapital med simpelt flertall både ved beslutning om kapitalforhøyelse, beslutning om kapitalnedsettelse og beslutning om utstedelse av finansielle instrumenter når beslutningen treffes i forbindelse med rekonstruksjon av selskapet.
For kreditorene foreslås det at en ordning hvor gjeld konverteres til aksjekapital, som hovedregel skal være frivillig for den enkelte. Samtidig foreslås det en sikkerhetsventil der retten gis adgang til å beslutte at ordningen skal omfatte samtlige kreditorer dersom tungtveiende hensyn taler for det, og dersom de kreditorene som har motsatt seg ordningen, åpenbart ikke har rimelig grunn til dette.
Ved spørsmål knyttet til de nye reglene om rekonstruksjon eller andre spørsmål i forbindelse med gjeldsforhandlinger, insolvens og konkurs kan advokat Arild Gjelsvik (arild@berngaard.no) eller managing partner Inger Roll-Mathiesen (irm@berngaard.no) kontaktes.
Kontaktinfo til Berngaards team som jobber med ulike aspekter av restrukturering, finansiering, insolvens mv. finner dere også her:
https://www.berngaard.no/restrukturering-insolvens-og-finansiering
FORFATTERE