Nye krav til arbeidsavtaler fra 1. juli 2024

 
 

Mange har nok fått med seg endringene i arbeidsmiljøloven på nyåret som skjerpet kravene til innholdet i ansattes arbeidsavtaler. Det er imidlertid først 1. juli reglene trer i kraft, og derfor kommer vi med en vennlig påminnelse dersom man ikke allerede har begynt arbeidet med å endre sine avtalemaler.

Det er viktig å merke seg at de nye kravene ikke gjelder for allerede eksisterende arbeidsavtaler, med mindre arbeidstakeren ber om det. For alle nye arbeidsforhold fra og med 1. juli vil imidlertid kravene gjelde uavhengig av om arbeidstaker krever det eller ikke.

Hva er de nye kravene til innholdet av arbeidsavtalen?

De nye innholdskravene har som formål å sikre arbeidstaker nødvendig informasjon om sitt arbeidsforhold, og bidrar til å sikre at arbeidsgiver oppfyller sin informasjonsplikt. I det følgende gir vi en oversikt over de nye kravene:

  • Dersom arbeidstaker arbeider på forskjellige steder eller fritt kan bestemme sitt arbeidssted skal dette stå i arbeidsavtalen.

  • Hvis arbeidstakerne har rett til kompetanseutvikling som arbeidsgiver tilbyr skal det opplyses om dette i arbeidsavtalen.

  • Dersom arbeidsgiver har ordninger for betalt fravær som f.eks. velferdspermisjon skal disse ordningene fremgå av arbeidsavtalen.

  • Arbeidsgiver har plikt til å opplyse om reglene for fremgangsmåten ved opphør av arbeidsforholdet i arbeidsavtalen, herunder kravet til drøfting og formkravene i arbeidsmiljøloven § 15-2.

  • Alle former for lønn, eventuelle tillegg og godtgjøringer som ikke inngår i lønnen skal angis særskilt i arbeidsavtalen.

  • Hvis daglig og ukentlig arbeidstid vil variere skal arbeidsavtalen opplyse om det, og fastsette eller gi grunnlag for å beregne når arbeidet skal utføres.

  • Ordninger for vaktendringer, samt ordninger for arbeid utover avtalt arbeidstid, herunder betaling for slikt arbeid skal fremgå av arbeidsavtalen.

  • Ytelser i regi av arbeidsgiver til sosial trygghet – eksempelvis forsikringsordninger, private helsetjenester mm. – samt navn på institusjoner som mottar innbetalinger fra arbeidsgiver i denne forbindelse, for eksempel forsikringsselskap, skal opplyses om i arbeidsavtalen.

Lovendringene tar ikke sikte på å endre dagens grenser for arbeidsgivers styringsrett. Dette skal fremdeles vurderes konkret for arbeidsforholdet.

Andre endringer

Utover de nye innholdskravene er det verdt å merke seg at det fra og med 1. juli innføres også noen andre mindre endringer i arbeidsmiljøloven som det er greit å være oppmerksom på:

  • Dersom det ikke opplyses i arbeidsavtalen at arbeidsforholdet er midlertidig eller det ikke angis en stillingsprosent, skal det legges til grunn at det er snakk hhv. fast stilling og/eller arbeidstakers påstand om stillingsprosent med mindre noe annet er overveiende sannsynlig.

  • Tidsfristen for når arbeidsavtale må foreligge og når arbeidsgiver må informere om endringer i arbeidsforholdet strammes inn. Skriftlig arbeidsavtale skal foreligge senest 7 dager etter oppstart av arbeidsforholdet og endringer skal inntas i avtalen senest den dagen endringen trer i kraft.

  • Ved midlertidige ansettelser kan ikke prøvetiden overstige halvparten av ansettelsesforholdets varighet. Det kan heller ikke avtales ny prøvetid dersom arbeidstaker skal fortsette i samme stilling eller i en stilling som i det vesentlige er likeartet stillingen arbeidstakeren har hatt i samme virksomhet.

Ta kontakt med oss i Berngaard dersom din virksomhet har behov for oppdatering av avtalemalene deres, eller andre spørsmål om lovendringene.