Nye regler for innleie fra 1. april
Det siste året har bydd på flere endringer på arbeidsrettsfeltet, som også får store konsekvenser for hvordan entreprenører må drive fremover. Allerede i sommer ble muligheten for midlertidige ansettelser på generelt grunnlag fjernet. Fra første april kommer enda en lovendring som vil ha stor påvirkning for entreprenører over hele landet, men likevel mest i Oslo-området. De nye reglene vil gjøre det vanskeligere for entreprenører å få tak i arbeidskraft. Formålet med endringene er å sikre flere faste ansettelser og tryggere rammer i arbeidsforhold. Vi frykter derimot at innskrenkingene vil føre til mer usikkerhet ved at flere ansettes midlertidig. Permitteringer kommer til å benyttes ved sesongvariasjon i mye større utstrekning enn i dag.
Adgangen til å innleie innskrenkes fra og med 1. april 2023.
Fra og med 1. april blir det en rekke innskrenkninger i adgangen til innleie av arbeidskraft fra bemanningsforetak. Innstrammingen vil gjelde for nesten alle bransjer, og over hele landet. Det vil ikke lenger være adgang til å leie inn arbeidstakere fra bemanningsforetak for å dekke arbeid av midlertidig karakter, og dermed må en av de andre begrunnelsene for innleie av arbeidskraft være tilstede. Da står man igjen med:
arbeid i stedet for en annen eller andre (vikariat)
praksisarbeid, eller
deltaker i arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV
Enda strengere blir det i Oslo, Viken og tidligere Vestfold der det nå innføres en forskriftsendring som forbyr innleie fra bemanningsforetak for «bygningsarbeid» på «byggeplasser». Her er det greit å minne om at anleggsarbeid er unntatt forskriften. Byggeplass er definert som en «arbeidsplass hvor det utføres midlertidig eller skiftende bygningsarbeid av et visst omfang.» Dersom det f.eks. er et veiprosjekt med bygging av tuneller og broer er ikke dette en byggeplass i som omfattes av forbudet, fordi dette defineres som anleggsarbeid og ikke bygningsarbeid. Elementbygging i produksjonshall vil heller ikke være «byggeplass», men monteringen på bygget vil omfattes.
Forbudet gjelder ikke innleie fra såkalte produksjonsbedrifter, altså andre entreprenørvirksomheter. Det vil si bedrifter hvor utleie skjer innenfor de samme fagområder som utgjør bedriftens hovedvirksomhet. I tillegg kreves det at ikke mer enn 50 % av arbeidsstyrken i firmaet leies ut. Dersom over 50 % av arbeidsstyrken leies ut vil man regnes som et bemanningsselskap etter loven, selv om man ikke kaller seg det. Et praktisk eksempel er dersom en underentreprenør leier tømrere inn fra et tømrerfirma. Tømrerfirmaet vil da regnes som en produksjonsbedrift så lenge ikke mer enn halvparten av arbeidsstokken i tømrerfirmaet leies ut.
Utenfor den nye «forbudssonen» vil det også være strengere regler for innleie fra bemanningsforetak fremover, men likevel en videre adgang enn i forbudssonen. På nærmere bestemte vilkår vil man kunne avtale en utvidet adgang til innleie fra bemanningsforetak med lokale tillitsvalgte. Dette forutsetter imidlertid virksomheten er bundet av tariffavtale inngått med fagforening med innstillingsrett. Det betyr at fagforeningen må ha minimum 10 000 medlemmer. For det andre må de tillitsvalgte representere et flertall av den arbeidstakerkategori innleiet gjelder. For det tredje må det inngås skriftlig avtale om tidsbegrenset innleie. For mange små bedrifter i distriktene – som ikke er bundet av tariffavtaler – innebærer de nye reglene derfor i realiteten at det er like strengt som i forbudssonen. I alle fall før man tiltrer en tariffavtale. I tillegg legger det mye makt hos fagforeningene i de ulike regionene.
Fremover blir det særlig viktig for hovedentreprenørene å passe på at bruken av underentreprenører ikke i realiteten er innleie av arbeidskraft. Her kommer det også en lovendring som tar sikte på å tydeliggjøre skillet mellom entreprise og innleie ved å liste opp momenter som bør vurderes. Det mest sentrale er at underentreprenør leder arbeidet og har ansvar for resultatet. Dersom hovedentreprenøren beholder ansvaret for og ledelsen av det utførte arbeidet og på andre måter utøver en viss kontroll over de ansatte hos underentreprenøren kan man risikere at det anses som innleie av arbeidskraft. Da vil hovedentreprenøren få et stort problem hvis Arbeidstilsynet banker på døra. Det vil kunne føre til bøter, dagsmulkt og i praksis pålegg om stansing av virksomhetens aktiviteter inntil pålegget er oppfylt.
De nye reglene vil kunne føre til et behov for omorganisering av virksomheten til flere entreprenører, og det er noe vi i Berngaard kan hjelpe dere med. De nye reglene gir rom for nye muligheter, og for mange kan det også være penger å spare ved mindre bruk av bemanningsforetak.
Ta kontakt med oss i Berngaard dersom din bedrift har behov for rådgivning.
Kontaktpersoner