Arbeidsgiver må legge til rette for et forsvarlig arbeidsmiljø – også på hjemmekontor

 
 

Etter flere måneder med hjemmekontor har mange bedrifter sett nytten av en slik fleksibel arbeidshverdag for sine ansatte. Blant annet har flere store selskaper nå annonsert at de vil legge til rette for at det ikke skal være nødvendig å møte opp på kontoret.

Det kan finnes gode grunner for en slik ordning, men arbeidsgiver må være oppmerksom på at de forpliktelser den har overfor sine arbeidstakere, også gjelder på hjemmekontoret.

Derfor bør arbeidsgiver gjøre en grundig vurdering av hvorvidt fordelene ved bruk av hjemmekontor veier opp for den ekstra oppfølgingen arbeidsgiver må tilby den enkelte arbeidstaker.

Det er viktig å huske at arbeidsmiljøloven og forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers hjem, pålegger arbeidsgiver å legge til rette for et forsvarlig arbeidsmiljø også hjemme, både fysisk og psykisk.

Dette vil typisk innebære at arbeidsgiver må sørge for tilstrekkelig møblering til hjemmekontor, som ofte inkluderer kontorstol, pult, PC-skjerm el. Det sentrale er at arbeidstaker ikke skal få en dårligere fysisk arbeidsstasjon enn det som tilbys på kontoret. En slik individuell tilpasning av hjemmekontor kan derfor bli kostbart for arbeidsgiver.

Det er vanskelig å definere hvilke konkrete tiltak arbeidsgiver må gjennomføre for å ivareta et forsvarlig psykisk arbeidsmiljø. Men et viktig poeng er å sørge for at ansatte ikke føler seg alene. Mange ansatte på hjemmekontor forutsetter  tett og god oppfølging gjennom digitale virkemidler, helst daglig. Her er det også viktig å tenke på at den ansatte ikke bare får én-til-én oppfølging fra leder el., men inkluderes i prosjekter med andre ansatte som om vedkommende var fysisk til stede.

Hjemmekontor pålegger altså arbeidsgiver en stor aktivitetsplikt med hensyn til å sørge for at arbeidstakeren føler seg som en del av en arbeidsplass. Bedriften må ikke undervurdere gevinsten av at arbeidstakere skal føle seg sett i det daglige.

Kort oppsummert er ikke arbeidsgiver fritatt fra sine plikt til å sikre et godt arbeidsmiljø selv om de ansatte primært er på hjemmekontor. Dersom bedriften har ansatte som ønsker hjemmekontor som sitt primære arbeidssted, bør bedriften gå i dialog med den ansatte for å kartlegge behovet for tilrettelegging av hjemmekontoret. Basert på dette bør det settes opp konkrete retningslinjer for hvordan den ansatte skal følges opp, både med hensyn til det fysiske og det psykososiale arbeidsmiljøet. Disse retningslinjene bør gjennomgås og eventuelt revideres jevnlig, for å sørge for tilstrekkelig dokumentasjon av arbeidsgivers oppfølging.

I Berngaard arbeider vi sammen med små og store bedrifter for å finne gode løsninger om disse temaene.

Vi bistår deg gjerne i forbindelse med kontraktsrettslige spørsmål.

Ta kontakt med:

Lasse Ødegaard

Emilie Melbø Kristoffersen

Malin Hauglum Rørvik

 
 

Forfattere

Emilie Melbø Kristoffersen

+47 450 66 520

emilie@berngaard.no

Malin Hauglum Rørvik

+47 918 30 949

malin@berngaard.no

Lasse Ødegaard

+47 901 94 167

lasse@berngaard.no