Offentlige anskaffelser.jpg
 
 

OFFENTLIGE ANSKAFFELSER

 

Offentlige anskaffelser er krevende, både operasjonelt og rettslig. I Berngaard har vi helt bevisst satt sammen et stort erfarent team som samlet behersker det strategiske, operasjonelle og selvfølgelig det rettslige. Flere av våre advokater anses som en ledende innen offentlige anskaffelser.  

Ettersom offentlige anskaffelser er en del av vår kjernevirksomhet, har vi kompetanse fra de fleste innfallsvinkler; praktisk arbeid med innkjøp, lov- og regelverksarbeid, medlem av Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), utredninger, bøker og artikler, kurs og ikke minst generell rådgivning inn mot et meget variert spekter av oppdragsgivere og leverandører. Det at vi kjenner mange sektorer godt, gjør at vi kan hente inspirasjon fra sektor til sektor og derfor alltid bli bedre og bedre i vår rådgivning. 

Berngaard blir jevnlig og i stadig økende grad bedt om å bistå i omfattende og komplekse anskaffelsessaker, herunder også OPS-prosjekter, IT – og infrastrukturprosjekter.  

Vi har både norske og utenlandske kunder. 

Vi representerer jevnlig både oppdragsgiver- og leverandørsiden i klage- og rettsprosesser. Vi har erfaring med interne undersøkelser/granskninger 

Våre partnere og senioradvokater har lang erfaring i å arbeide med tett med styre og konsernledelse i store anskaffelsessaker,- både på strategisk og operasjonelt nivå. 

Vårt verdiforslag (sammensetning av team, priser og vilkår og tekniske verktøy) gjør oss egnet til å delta som rådgiver i hele så vel som deler av anskaffelsesprosessen. 

Berngaards anskaffelsesadvokater leies stadig ut i omfattende prosjekter og engasjementer. 

+ ER DU OPPDRAGSGIVER?

Berngaard bistår en rekke statlige, fylkeskommunale og kommunale myndigheter og foretak/virksomheter med gjennomføringen av anskaffelsesprosesser. Anskaffelsene omfatter så mangt; fra enkle konsulentkjøp til omfattende og stratgisk viktige IT/infrastruktur-prosjekter. Vi tror at en strategisk tilnærming er avgjørende for å sikre at arbeidet gjennomføres i henhold til regelverket. Feil i anskaffelsesprosessen kan være kostbart og tidkrevende både for oppdragsgiver- og leverandørsiden.

Vi bistår ofte med:

  • Overordnet anskaffelsesstrategi. Typisk de kommende 1-3 år
  • Innledende og strategisk rådgivning om anskaffelsen og anskaffelsesprosessen for å skape en optimal konkurranse mellom leverandørene, herunder om og hvordan oppdragsgiver kan ha dialog med markedet i forkant, hvilke regler som gjelder for anskaffelsen og mulige unntak samt valg av konkurranseform
  • Utarbeidelse og/eller kvalitetssikring av alle dokumenter som inngår i konkurransegrunnlaget, herunder også tekniske spesifikasjoner og kontrakter. Et viktig spørsmål er bruk av behovsorienterte eller funksjonsorienterte krav/spesifikasjoner. Det samme er valg av kontraktsform og risikovurdering av kontrakter
  • Særlige prosesser knyttet til at kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier reflekterer det faktiske anskaffelsesbehovet og treffer riktig i markedet
  • Administrativt arbeid i gjennomføringen av anskaffelsen samt nær rådgivning ved alle typer beslutninger (for eksempel avvisning, annullering og tildeling)
  • Forhandlinger
  • Håndtering av innsyns – og konfidensialitetsspørsmål. Klageprosesser og tvisteløsninger
  • Oppfølging av kontrakt for å sikre at oppdragsgiver får den varen eller tjenesten som er avtalt

+ ER DU LEVERANDØR?

I Berngaard har vi erfart at det tar lang tid å beherske regelverket og det er høy risiko for å bli avvist om man ikke har fanget opp alle krav og evalueringstemaer som etterspørres. Ofte er det riktig og viktig å stille spørsmål ved uklarheter i konkurransegrunnlaget – dette er en mulighet som mange leverandører lar gå fra seg.

Berngaard leverer ofte konkrete rådgivning forut for tilbudsfristen og underveis i anskaffelsesprosessene; slik stiller våre klienter sterkere. Målet er å bistå slik at tilbudene best mulig er i overensstemmelse med de krav som er satt i konkurransen, slik at de blir valgt.

Vi bistår ofte med:

  • Strategiske vurderinger av konkurransegrunnlag (krav, tildelingskriterier og kontrakt)
  • Med utforming av tilbud
  • Oppfølging av beslutninger om avvisninger og avlyste konkurranser og tapte konkurranser
  • Risikovurdering av kontrakter
  • Klageprosesser og tvisteløsning
  • innsynsbegjæringer
 
 
 

TEAMET