Lag 0.png
 
 

EØS-RETT

 

EØS-avtalen feiret sitt 25 års jubileum i 2019. Våre advokater har i nåværende og tidligere stillinger arbeidet med ulike EØS-rettslige problemstillinger siden den gang.  

I Berngaard har vi erfart at de fleste sektorer på en eller annen måte er omfattet av regler med EØS-rettslig opprinnelse. I mange tilfeller har EØS-reglene blitt nasjonal sektorlovgivning. I andre tilfeller omfattes en sektor og/eller en virksomhet/problemstilling av de overordnede reglene om fri flyt av varer, tjenester, kapital og personer. 

Det er uansett ofte nødvendig med overordnet kompetanse innenfor EU/EØS-retten. Ikke minst er det av betydning å forstå de rettskildemessige og prosessuelle særtrekkene ved EU/EØS-retten.

I Berngaard vet vi dette. Vi kjenner også nasjonale og utenlandske kompetanse- og ressursmiljøer som det vil være naturlig å samarbeide med, herunder om og hvordan det eventuelt bør/skal innledes dialog med myndighetene i Norge eller i Brussel.

Våre advokater har deltatt i mange prosesser ved EFTAs overvåkningorgan ESA og har erfaring med å føre saker for EFTA-domstolen i Luxemburg.

+ Konkurranserett og statsstøtte

Berngaard har omfattende innsikt i og erfaring med norsk og internasjonal konkurranserett. Vi samarbeider med våre internasjonale samarbeidspartnere, større norske EØS-rettsmiljøer og konkurranserettsøkonomer dersom vi mener at dette er riktig.

Vi ser at stadig flere typer avtaler bør og skal håndteres riktig og forsvarlig for å unngå brudd på konkurranseretten.

Vi bistår typisk med:

  • Konkurranserettslige vurderinger av fusjoner, virksomhetsoverdragelser og oppkjøp. De fleste land har regler som forutsetter melding til og eventuell godkjennelse av konkurransemyndighetene. Vi vurderer om transaksjonen skal meldes nasjonalt eller internasjonalt og om det kan forventes at transaksjonen vil bli godkjent.
  • Meldinger til ESA, EU og/eller nasjonale konkurranserettsmyndigheter. Ofte vil vi da arbeide sammen med større firmaer og/eller utenlandske firmaer for å håndtere det tidspresset som ofte oppstår i slike saker
  • Utforming av og konkurranserettslige vurderinger tilknyttet til ulike typer avaler, som distribusjonsavaler, agentavtaler, forhandleravtaler franchiseavtaler, licensavaler, produksjonsavtaler, samarbeidsavtaler og JV-avtaler.
  • Utforming av og konkurranserettslige vurderinger tilknyttet avtaler mellom konkurrenter. Dette henger ofte nært sammen med organisering og/eller deltakelse i offentlige anskaffelsesprosesser.
  • Utforming og drift av compliance-programmer. Vi vet at dersom en virksomhet har gjort en særlig innsats for å sikre at virksomheten og dens medarbeidere overholder konkurransereglene kan eventuelle bøter til virksomheten reduseres. Vi ser derfor i økende grad at virksomheter etablerer compliance-programmer, også små- og mellomstore bedrifter. Målet bør være at alle relevante personer i virksomheten kjenner konkurransereglenes betydning når de utfører sine arbeidsoppgaver, slik at det ikke skal være noen tvil om virksomhetenes holdning til overholdelsen av konkurransereglene. Berngaards advokater har omfattende erfaring fra utforming, implementering og drift av compliance-programmer. Vi vet derfor også at et compliance-program alltid bør tilpasses den enkelte virksomhets særlige behov og forutsetninger.
  • Veiledning om de konkurranserettslige forbudene mot misbruk av dominerende stilling. Dominerende virksomheter har ikke samme frihetsgrader som andre virksomheter, når det gjelder valg av kunder og samarbeidspartnere, tilretteleggelse av rabatt- og bonusordninger eller fastsettelse av priser og forretningsvilkår.
  • Ofte handler dette om å forstå sin rolle og ansvar internt i virksomheten samt om å kommunisere godt og riktig med relevante konkurransemyndigheter. Flere av våre advokater har omfattende erfaring med disse problemstillingene.
  • Forberedelse til og gjennomføring av kontrollbesøk. Både nasjonale og internasjonale konkurransemyndigheter har rett til å foreta kontrollbesøk; såkalte "dawn raids". Berngaard har erfaring med å forberede en virksomhet på dette samt å delta dersom det skulle skje.

+ Statsstøtte

Reglene om offentlig støtte kan være vanskelig tilgjengelige – både for offentlige organer som deler ut støtte og for de private aktørene som mottar midler. Regelverket beskytter viktige interesser i samfunnet. Samtidig vet vi at konsekvensene kan bli store dersom man tråkker feil; for de som har mottatt ulovlig støtte – pengene man har mottatt er brukt opp, tomtene man har kjøpt er alt bygget ut, kontrakten er allerede ferdig levert – og for de som opplever at konkurrenter eller samfunnsaktører mottar særlige fordeler fra det offentlige.

  • Berngaard har erfaring med vurderinger av hvorvidt tildeling av kontrakter og utdeling av midler utgjør offentlig støtte.
  • Berngaard rådgir offentlige aktører som skal inngå kontrakter eller tildele midler til private foretak, for å sørge for at disse er i tråd med både reglene om offentlige anskaffelser og reglene om offentlig støtte
  • Berngaard kan hjelpe til med å klage norske myndigheter inn for EFTAs overvåkningorgan ESA, som håndhever regelverket og i dialog med norske myndigheter ved brudd på reglene om offentlig støtte
  • Berngaard kan bistå aktører som har mottatt støtte fra det offentlige i kommunikasjon med norske myndigheter og ESA
 
 
 

TEAMET