Alminnelige betingelser for Advokatfirmaet Berngaard AS

 

1     OPPSTART AV OPPDRAGET

Før oppdraget bekreftes vil advokaten gå igjennom saken og kontrollere mulige interessemotsetninger eller andre forhold som tilsier at Advokatfirmaet Berngaard (heretter Advokatfirmaet) ikke bør påta seg oppdraget. Dersom det oppstår slike forhold etter at oppdraget er etablert vil Advokatfirmaet ha rett til å trekke seg fra oppdraget og få betalt for utført arbeid. I forbindelse med etablering av oppdraget vil det bli foretatt identifikasjonskontroll i henhold til hvitvaskingsloven.

 

2     ANSVARLIG ADVOKAT

Ansvarlig advokat vil være rette vedkommende for alle henvendelser som måtte komme i saken. Den ansvarlige advokat vil til enhver tid vurdere i hvilken grad det er tjenlig for klienten å få utført deler av oppdraget ved en annen advokat, advokatfullmektig, advokatassistent/jusstudent eller sekretær.

 

3     GJENNOMFØRING AV OPPDRAGET

Advokatfirmaets bistand omfatter bare rettsspørsmål underlagt norsk rett. Tilknyttede skatte- og avgiftsmessige problemstillinger omfattes ikke med mindre dette er særskilt angitt i oppdragsbekreftelsen.

Korrespondanse vil skje fortløpende, og klienten vil få tilsendt kopi av all korrespondanse. Dersom klienten ønsker å godkjenne korrespondanse på forhånd må dette avtales spesielt. Klienten kan når som helst, og uten å måtte begrunne sin beslutning, si opp oppdraget. Advokaten kan si opp oppdraget dersom det oppstår situasjoner hvor oppdraget kan stride mot Advokatforskriften, det foreligger betalingsmislighold eller andre særlige omstendigheter tilsier at oppdraget avsluttes.

 

4     KLIENTENS EGET FORHOLD

Det vil være av betydning for kostnaden ved gjennomføring av oppdraget at klienten selv sørger for å ha best mulig organiserte dokumenter. Fra og med engasjement av Advokatfirmaet skal alle henvendelser til og fra motparten gå via vårt firma.

 

5     FAKTURERING

Fakturering skjer i utgangspunktet per den første i hver måned med faktura og underliggende spesifikasjon. Større utlegg vil kunne faktureres utenom månedlig fakturering. Utført arbeid faktureres med minimum 15 minutter per påbegynte 15 minutters arbeidsperiode.

Alle fakturaer betales pr. 14 dager. Ved forsinket betaling påløper forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven, samt gebyrer. Advokatfirmaet har rett til å sette som betingelse at det innbetales forskudd før oppstart av oppdraget.

Medlemmer av Huseiernes Landsforbund får 20% rabatt på våre fast satser. Der forutsettes at medlemskapet er tegnet før tvisten oppstod, og at det opplyses om medlemskapet innen 14 dager etter at denne oppdragsbekreftelsen er komme frem.

 

6     SAKSOMKOSTNINGER M.M.

Ansvarlig advokat vil til enhver tid forsøke å holde klienten orientert om sannsynlig utfall av saken, men vil ikke av den grunn ha noe rettslig ansvar for at dette blir det endelige resultat.

Dersom en rettssak tapes vil klienten kunne risikere å bli pålagt å dekke motpartens sakskostnader samt rettens gebyrer og eventuelle tilleggskostnader. Dette vil være helt og fullt klientens ansvar.

Dersom sakskostnader tilkjennes, men settes lavere enn det honorarkrav vi vil kreve av klienten, vil klienten være ansvarlig for det overskytende uavhengig av sakens utfall. Det samme gjelder dersom sakskostnader ikke tilkjennes.

For saker som gjelder tvister under 250 000 kr, såkalte ”småkravsprosesser”, gjelder det en maksbegrensning for sakskostnadene. Den tapende part vil som hovedregel ikke bli idømt sakskostnader på mer enn 20 % av tvistens verdi og maks kr. 50 000. I slike tilfeller vil klienten være ansvarlig overfor Advokatfirmaet for det overskytende salæret.

 

7     TAUSHETSPLIKT M.M.

Advokater har en streng fortrolighetsplikt og taushetsplikt om de opplysninger de får i saken med unntak av de forhold som fremgår av lov (f.eks. hvitvaskingsloven) eller etter nærmere avtale. Samtlige medarbeidere har autorisert tilgang til opplysningene, og har undertegnet skriftlig taushetserklæring. Personopplysninger vil bli behandlet også i overensstemmelse med kravene i personopplysningsloven.

Dersom ikke annet er avtalt vil Advokatfirmaet benytte elektronisk kommunikasjon der dette er mulig. Advokatfirmaet gjør oppmerksom på at slik kommunikasjon kan lide av svakheter som innebærer at uvedkommende under gitte forutsetninger kan få innsyn i kommunikasjonen.

Vi viser til vår personvernerklæring på berngaard.no for nærmere informasjon om behandling av personopplysninger.

 

8     ANSVARSFORSIKRING OG ANSVARSBEGRENSNING

Advokater plikter å stille sikkerhet for erstatningsansvar advokaten kan pådra seg under utøvelse av advokatvirksomhet. Advokatfirmaet Berngaard har stilt sikkerhetsstillelse i tråd med advokatforskriftens krav. Det er også tegnet ansvarsforsikring med begrenset forsikringssum for erstatningsansvar for firmaet.

Erstatningsansvaret er uansett oppad begrenset til 3 x avtalt honorar, maksimalt kr. 8 mill.

 

9     KLAGEADGANG

Klienten har anledning til å klage dersom klienten mener oppdraget ikke er utført i overensstemmelse med god advokatskikk eller er misfornøyd med salærets størrelse. Kvaliteten på arbeid kan ikke vurderes av disiplinærorganene. Som hovedregel er det en klagefrist på seks måneder.

Regler for God Advokatskikk og nærmere opplysninger om klageordningen finnes på Advokatforeningens hjemmesider www.advokatforeningen.no.

Klientforholdet er underlagt norsk rett og skulle en tvist oppstå skal denne behandles under norsk rett, også hvor klienten holder til i utlandet.

 

10   ENDRING AV OPPDRAGSVILKÅR og priser

Våre alminnelige oppdragsvilkår vil normalt bli revidert én gang pr. år og ellers når det måtte oppstå spesielle behov for det.

Etter årsskifter kan timepriser for dette oppdraget endres uten forutgående varsel. Endringen skal være begrenset oppad tilsvarende Statistisk sentralbyrå sin konsumprisindeks for året før, men i alle tilfeller en økning på minst kr 100.

 

Kontaktinformasjon

Dersom du har spørsmål til betingelsene eller til hvordan vi behandler personopplysninger, kan du ta kontakt med oss via: 
 
E-post:  post@berngaard.no

Telefon: +47 22 94 18 00 

Postadresse: Beddingen 8, 0250 OSLO