Endringer i anskaffelsesretten av betydning for bygg og anleggsbransjen

 
 
 

1. Nye klima- og miljøkrav i anskaffelsesforskriften

Anskaffelsesforskriften § 7-9 om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser trådte i kraft 1. januar 2024. Bestemmelsen har som mål å redusere anskaffelsers samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning. Det er viktig å være oppmerksom på at kravene varierer ut fra den estimerte verdien på anskaffelsen, da det er ulike krav for anskaffelser etter del I, II og III. Nedenfor oppsummerer vi kort forskjellene mellom forskriftens del I, II og III.

1.1 Anskaffelsesforskriften del I

Forskriftens del I gjelder for alle anskaffelser med en anslått verdi som er lik eller overstiger 100.000 kroner ekskl. mva. Der anslått verdi er mellom 100.000 kroner og 1,3 millioner kroner, reguleres anskaffelsen kun av forskriftens del I, og det er følgelig ingen prosedyreregler for disse anskaffelsene. Oppdragsgiver har en stor grad av frihet ved utformingen av konkurransegrunnlaget, og har ingen plikt til å utforme kravspesifikasjon og/eller å angi tildelingskriteriers relative vekt. Dette betyr at det er opp til oppdragsgiver å velge om klima- og miljøkrav skal inngå i anskaffelsen eller ikke.

 

1.2 Anskaffelsesforskriften del II

Forskriften del II gjelder for bygg- og anleggskontrakter med en anslått verdi mellom 1,3 og 56 millioner kroner ekskl. mva. Ved anskaffelser som reguleres av del II er det krav om at tildelingskriteriene i anskaffelsen angis i prioritert rekkefølge, som medfører at klima- og miljøhensyn bør være blant de tre høyeste prioriterte tildelingskriteriene i disse anskaffelsene. Oppdragsgiver plikter ikke å vekte tildelingskriteriene, men dersom oppdragsgiver selv velger å gjøre det, må klima- og miljøkriteriet vektes med 30 %. Det er to unntak fra disse utgangspunktene:

  1. Oppdragsgiver kan angi klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen (minimumskrav)

    istedenfor å angi det som et tildelingskriterium, dersom det er klart at dette gir en bedre

    klima- og miljøeffekt.

  2. Hvis anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig, gjelder ikke forpliktelsen til å stille krav eller kriterier om klima og miljø overhodet.

 

1.3 Anskaffelsesforskriften del III

Forskriften del III regulerer bygg- og anleggskontrakter med en anslått verdi på mer enn 56 millioner kroner ekskl. mva. Del III stiller krav om at oppdragsgiver som hovedregel vekter tildelingskriteriene. Dette vil si at miljø- og klimakriteriet nå skal vektes 30 %. I tilfeller der det er tilstrekkelig å angi prioritert rekkefølge for kriteriene, bør klima- og miljøhensyn være blant de tre høyeste prioriterte tildelingskriteriene, i likhet med anskaffelser regulert av forskriftens del II. Fra disse utgangspunktene gjelder de samme to unntakene som er beskrevet ovenfor under anskaffelsesforskriften del II.

 

1.4 Eksempler på krav og kriterier om klima og miljø i bygg- og anleggsbransjen

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring har gitt forslag til anbefalte tildelingskriterier og minimumskrav om klima og miljø (https://anskaffelser.no/verktoy/veiledere/veileder-til-regler-om-klima-og-miljohensyn-i-offentlige-anskaffelser). Forslagene til tildelingskriterier gjelder eksempelvis blant annet energiforbruk per kvadratmeter og per bruker, ombruk av eksisterende bygningselementer samt byggavfallsminimering. Eksempler på forslag til krav i kravspesifikasjonen gjelder klimagassberegninger for utvalgte bygningsdeler som omfatter livsløpsfaser for materialer, og krav om at trevirke og trebaserte produkter som benyttes i prosjektet skal komme fra lovlig og bærekraftig skog.

 

2. Seriøsitetskrav for bygg- og anleggsbransjen som del av Norgesmodellen om nasjonale seriøsitetskrav for offentlige anskaffelser

Regjeringen Støre varslet januar 2022 med Hurdalsplattformen et pågående arbeid med ny Norges-modell for et seriøst arbeidsliv, som primært innebærer å sikre seriøsitet ved å innføre nasjonale seriøsitetskrav for alle offentlige anskaffelser.

Modellen er delt opp i flere faser, og første fase retter seg mot bygg- og anleggsbransjen samt renholdsbransjen. Den 16. juni 2023 trådte endringer i anskaffelsesloven §§ 5a og 6 i kraft, som utvidet forskriftshjemlene til å omfatte nye tiltak med formål om å bekjempe arbeidslivskriminalitet og sikre arbeidsforhold og sosiale forhold, gjennom regelverket for offentlige anskaffelser. En følge av dette er flere nye forskriftsendringer som trådte i kraft 1. januar 2024:

  • Anskaffelsesforskriften

    • Offentlige oppdragsgivere skal stille kontraktsvilkår om betaling av lønn mv. via bank eller foretak med rett til å drive betalingsformidling.

      Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv

  • Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter mv

    • Offentlig oppdragsgiver skal stille kontraktsvilkår som sikrer etterlevelse av reglene om obligatorisk tjenestepensjon, HMS-kort, informasjonsplikt og språkferdigheter, og kontraktsvilkår som pålegger leverandører og underleverandører å kunne dokumentere etterlevelse av reglene.

  • Byggherreforskriften

    • Nye krav til informasjonsplikt og språkferdigheter, med formål om å ivareta HMS og sikkerhetshensyn.