Fra 1. januar 2024 trådte nye regler i kraft for hvilke virksomheter som må ha verneombud. I henhold til de nye reglene, stilles det nå krav om at alle virksomheter med fem eller flere ansatte skal ha minst ett verneombud. I tillegg må virksomheter med 30 eller flere ansatte ha et arbeidsmiljøutvalg.
Verneombudets rolle, oppgaver og plikter reguleres av arbeidsmiljøloven, og i tilhørende forskrift om organisering, ledelse styring og medvirkning. I det følgende gir vi en kort oppsummering av reglene som gjelder for verneombud på arbeidsplassen.
Hva er verneombudets rolle?
Verneombudets hovedoppgave er å ivareta arbeidstakernes interesser i alt som vedrører arbeidsplassen, og bidra til at arbeidet utføres i henhold til gjeldende lover og forskrifter om HMS. Verneombudet er en representant for de ansatte i saker som angår både det fysiske og psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Verneombudet er på denne måten bindeleddet mellom arbeidstaker og arbeidsgiver i det felles arbeidet om å skape en trygg arbeidsplass gjennom virksomhetens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid (HMS).
Hvem skal ha verneombud?
Arbeidsmiljøloven pålegger alle arbeidsplasser å ha minst ett verneombud. For virksomheter med færre en fem arbeidstakere er det likevel mulig å avtale en annen alternativ ordning. En slik avtale må imidlertid inngås skriftlig og beskrive hvordan vernearbeidet skal ivaretas i virksomheten. Arbeidstilsynet stiller krav til at avtalen blant annet skal inneholde informasjon om:
Navn på ansattes representant eller kontaktperson
Beskrivelse av nødvendige arbeidsmiljøtiltak
Frekvens og sted for møter
Prosedyrer for melding av vernespørsmål
Hvordan risikoforhold håndteres i samarbeid mellom arbeidsgiver og ansatte
Arbeidsgivers HMS-plikter
Ansattes plikter til medvirkning
Avtalen skal være gyldig i maksimalt to år, og må signeres av alle ansatte i virksomheten.
Verneombudets oppgaver og ansvarsområder
Verneombudet skal delta aktivt i virksomhetens HMS-arbeid, inkludert arbeidstakernes psykososiale arbeidsmiljø. I praksis innebærer dette blant annet å gjennomføre regelmessige vernerunder, for å sikre at virksomheten overholder HMS-krav. Verneombudet skal også involveres i saker som gjelder planlegging og gjennomføring av tiltak som påvirker arbeidsmiljøet på arbeidsplassen, samt ved etablering, utøvelse og vedlikehold av systematisk HMS-arbeid (internkontroll). Verneombudet skal delta i alle stadier av internkontrollsystemet og kan selv initiere tiltak på flere av disse stadiene.
Verneombudets oppgaver vil naturligvis påvirkes av arbeidsplassens kjernevirksomhet. Verneombudet bør derfor være godt kjent med virksomhetens drift, for å sikre at nødvendig oppfølging og tiltak blir gjennomført. Eksempelvis har verneombud i en virksomhet som produserer eller benytter seg av kjemiske stoffer i sin produksjon, ansvar for å overvåke at kjemiske stoffer, produksjonsmateriell og nødvendige arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare.
Verneombud skal også sørge for at verneinnretninger og personlig verneutstyr er tilgjengelig i tilstrekkelig antall, er lett tilgjengelig, og i god stand. Videre skal verneombudet sikre at arbeidstakerne får nødvendig instruksjon, øvelse og opplæring, og at arbeidet er tilrettelagt på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte.
Ved tilsyn fra Arbeidstilsynet skal verneombudet delta og følge opp at arbeidsgiveren etterkommer eventuelle pålegg og veiledninger. Verneombudet skal rådføre seg med de ansatte før eventuelle løsninger presenteres for arbeidsgiveren.
Opplæring av verneombud
Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at verneombudet får nødvendig opplæring. Opplæringen skal i utgangspunktet minst ha en varighet på 40 timer, men det er mulig å avtale kortere opplæring, dersom partene er enige i at dette er tilstrekkelig. Arbeidstilsynet har også anledning til å pålegge mer omfattende opplæring, dersom dette anses nødvendig. I tillegg kan Arbeidstilsynet, på generell basis, fastsette minimumskrav til opplæring for utvalgte bransjer/virksomhetstyper.
Opplæringen vil normalt bestå av ett eller flere kurs, som fortrinnsvis skal foregå i arbeidstiden. Det er arbeidsgiver som skal dekke utgifter til opplæringen. Verneombudet skal fristilles fra sine vanlige arbeidsoppgaver med full lønn for å delta på opplæringen. Dersom opplæringen blir lagt til fritiden, skal verneombudet ha lønn som for vanlig arbeidstid.
Har du spørsmål til dette? Ta gjerne kontakt med våre advokater.