Sjekkliste for kontraktsignering

Vi anbefaler alltid at det utformes en skriftlig kontrakt som regulerer partenes plikter og rettigheter. I tillegg kan det være nyttig å avtale bruk av en standardkontrakt som passer for prosjektet.

Når kontrakten er signert er den bindende mellom partene. Det er derfor viktig å være klar over egne kontraktsforpliktelser i forkant av signeringen. I tillegg er det viktig å få en forståelse av hva forpliktelsene innebærer, hvilke risikoer som ligger i kontrakten og ikke minst hvordan disse risikoene skal håndteres. Dersom en av standardkontraktene (NS) skal gjelde i avtaleforholdet er det viktig at du som entreprenør har god kunnskap om hvilke rettigheter og plikter som følger av disse avtalene.

Aller først er det viktig å sjekke om den avtalte standardkontrakten passer til prosjektet. Dersom entreprenøren kun skal utføre et ferdig prosjektert arbeid, vil det kunne oppstå unødvendige tvistepunkter om partene avtaler å bruke standardkontrakter for totalentrepriser.

Et annet tilfelle som kan nevnes er avtalt risikoovergang, hvor entreprenøren skal påta seg risikoen for prosjekteringen som byggherre har fått utført. Det er her viktig å være klar over at entreprenøren har en frist for å gjennomgå byggherrens prosjektering, og varsle om feil. Dersom feil oppdages, og det medfører økte kostnader for entreprenøren, kan entreprenøren kreve mer tid og penger, forutsatt at dette varsles riktig. Det er derfor viktig å gjennomgå prosjekteringsmaterialet innenfor de fastsatte fristene og varsle om man finner feil.

I tillegg er det viktig å merke seg om det avtales reguleringer som avviker fra standardkontraktene, og vurdere hvilken risiko dette utgjør i kontrakten.

Se flere sjekklister her

Har du spørsmål ta kontakt med Lars Berntsen, Emilie Kristoffersen Søgård, eller Elisabeth Homme Øveraasen.

 

Klikk på understreket tekst for mer informasjon

Utført

Uaktuelt

Kommentar

1.1

Har du lest hele kontrakten?

1.2

Er det avtalt bruk av Norsk Standard? Passer denne standarden til dette prosjektet

1.3

Har det oppstått endringer eller andre forhold før kontraktsignering som får betydning for pris, fremdrift og/eller oppstart? Er disse forholdene regulert i kontrakten?

1.4

Er rekkefølgen på kontraktsdokumentene endret i forhold til det som følger av Norsk Standard (NS 8405 pkt. 3.1 og NS 8407 pkt. 2.1)?

1.5

Er det avtalt at entreprenøren skal ta risiko for prosjektering som oppdragsgiver har stått for?

1.6

Er prosjekteringsunderlaget fra oppdragsgiver gjennomgått og kvalitetssikret innen avtalt tid?

1.7

Er det varslet om feil ved prosjekteringsunderlaget innen avtalt tid?

1.8

Er det avtalt at byggherrens prosjekterende skal transporteres?

1.9

Har oppdragsgiver meldt tiltransport av andre sidestilte entreprenører?

1.10

Er du kjent med Norsk Standards regler om endringer og varsling? Er det avtalt andre regler i avtalen?

1.11

Er partenes representanter angitt?

1.12

Er det avtalt en «back-to-back»-klausul (at bestemmelsene som gjelder mellom byggherre og hovedentreprenør videreføres i avtaleforholdet med underentreprenør)?

1.13

Foreligger det andre spesielle bestemmelser som avviker fra Norsk Standard?

1.14

Er alle relevante vedlegg lagt inn i kontrakten?

1.15

Er det avtalt når arbeidet starter?

1.16

Er det avtalt en sluttfrist for arbeidene?

1.17

Er det avtalt avvikende dagmulktssatser?

1.18

Hvor lang betalingsfrist er angitt?